Clearwater en Bleu river

18 september 2015 - Clearwater, Canada

17 september,

We doen onze ogen open en kijken eigenlijk nog steeds volverbazing rond.

Vandaag gaan we onze eerste echte kilometers rijden. Na een lekker ontbijt lopen we de checklist na. Alles weer goed opgeborgen, de schuifwand is weer ingeschoven en, niet onbelangrijk, het trapertje is ook weer ingeschoven. We kunnen dus op weg. Wanneer je hier in Canada een RV plek op rijdt dan rij je er ook zo weer vooruit weg. Niks 3x steken , gewoon gas geven en weg rijden !  IDEAAL!  We zijn weg en genieten uren lang van dit prachtige land. Onderweg tanken we voor het eerst . Tanken in Canada gaat op dezelfde manier als in Nederland. Benzine kost op dit moment gemiddeld $ 1.32 . De camper loopt op gewone benzine in Canada bekend als " Regular 87".  De camper heeft een tank van ongeveer 200 liter. ...kaatingggggg... We waren nog niet helemaal leeg hoor maar we wilde op tijd tanken. We waren gewaarschuwd,  in Nederland ben je gewend dat er veel benzinestations zijn maar hier in Canada kan dat zomaar eens 200 km duren voordat de volgende opduikt. Je wilt hier echt niet stil staan met een lege tank dus !

Onze bestemming vandaag Clearwater . Daar aangekomen vonden we snel een RV park en nadat we volledig aangesloten waren op electriciteit en water zijn we naar Wells Gary Park gegaan waar de Helmen Falls zijn. Een prachtig mooi park met geweldige watervallen . Het water, de meren doen hun nam eer aan ( Clearwater ). We genieten van de adembenemende natuur.

18 september,

Na het ontbijt gaan we richting Bleu River waar we een safari tocht over het water gaan maken. De River Safari over de Bleu River wordt gedaan in een Jet boat midden in het hart van werelds enige binnenlandse regenwoud, gelegen in Grizzly Bear Vally in de bergen van Monashee. Nadat we voorzien waren van een regencape ( beschermd tegen het opspatende water) stapte we in een speciale "stille" boot met onze gids en vaarde we het natuurgebied in op zoek naar beren en ander wildlife.  Na een tijdje spotte onze gids een zwarte beer aan de oever. Meteen werd de boot stil gelegd en iedereen hield z'n adem in.....muisstil was het op het water. We gleden dichterbij en terwijl de beer scharrelde naar besjes en ander soort voedsel maakte Sjaak de prachtigste foto's. ( ondertussen hangt er een foto afgedrukt op hout te pronken aan onze muur ) We hebben zeker een 20 min vol bewondering naar de beer gekeken en daarna vaarde we, om de beer niet te storen, weer heel zachtjes weg. De uiterst vriendelijk gids heeft ons veel geleerd over de beren en ander wild in dit gebied. Wisten jullie b.v dat beren maar een draagtijd hebben van 235 dagen? Dat jonge beren bij de geboorte zo klein zijn , dat ze in de kom van je hand kan leggen? Dat een bevruchte berin haar zwangerschap kan uitstellen tot na haar winterslaap? Nee? ....wij ook niet ! Hoewel er ook grizzly's in dit gebied leven hebben wij ze helaas niet gezien. Halverwege de tocht gestopt bij een waterval waar smeltwater van de gletsjer naar beneden dendert en toen we terug liepen naar de boot wederom een beer gespot.

Al met al.... De Bleu River Safari was erg duur maar onvergetelijk en elke canadese dollar waard. Het is een unieke ervaring om dieren te observeren in hun natuurlijke leefomgeving i.p.v achter een hek in de dierentuin.

Begin van de middag onze reis vervolgd en op weggegaan naar Lake Loise