13 September...Glacier Bay

13 september 2015 - Glacier Bay National Park and Preserve, Verenigde Staten

Wederom ben ik vroeg wakker. Sjaak ligt nog in dromenland dus ik neem mijn notitie boekje mee naar dek 5 waar een heerlijk stoel bij het raam staat. Het is 5 uur in de ochtend en er is dus geen mens te bekennen....zalig !  Ik schrijf alle verhalen op. Dat doe ik al dagen. Internet op het schip is schreeuwend duur. €50 euro voor 100 min. ....en dan hoor ik ook nog de ergenissen van mensen die het wel betaald hebben dat de wifi zo slecht en langzaam is. Ik schrijf het dus maar lekker ouderwets op totdat ik ergens gratis wifi heb en wat verhaaltjes kan schrijven op mijn blog. ( tja ben wel een Hollandse meid hè ;-)  ) .

Vandaag dus naar Glacier Bay en ik voel gewoon dat het een hele mooie dag gaat worden. Om half 7 sta ik samen met Sjaak op het dek en we zien hoe een bootje ons snel nadert. Daar zitten de rangers op die ons vandaag vergezellen naar Glacier Bay om ons er van alles over te vertellen.  Het kleine bootje vaart heel dicht langs het schip en via een touwladder klimmen de rangers aan boord. Het is ijzig koud en mistig. De weersverwachting voor vandaag was bewolkt en regenachtig maar iets in mij zegt dat het een prachtige dag gaat worden. Ik zeg dan ook herhadelijk tegen Sjaak " Wacht maar tot we er zijn " . Gelukkig maar want wat ons te wachten staat is met geen pen te beschrijven !

We zien zeehonden en zeeotters in het water alsof ze ons in de vroege ochtend komen begroeten. Sjaak wijst me erop dat we moeten gaan ontbijten. Ik wil eigenlijk niet naar binnen......Oké....vooruit snel dan maar. Na het ontbijt ( dat werkelijk naar binnen vloog) gingen we snel naar onze hut om ons warm aan te kleden. Het in ondertussen 8 uur in de ochtend en er staat een ijzige koude wind wat ook wel weer goed is want dan is het restje mist ook snel verdwenen. Ik moet even aan de kou wennen en ben super blij met mijn muts, sjaal en handschoenen die ik meegenomen heb. Maar we varen op dat moment Glacier Bay binnen en het is zo mooi. Het water is spiegelglad en we glijden in alle stilte langs de bergen . Soms duiken er zeehonden op of zeeotters.  Glacier Bay bestaat uit een heleboel gletsjers en 250 jaar geleden was Glacier Bay nog helemaal van ijs. De geul waar we door varen heeft de vorm van een Y. We zijn onderaan het puntje en we hebben het geluk dat het weer totaal omgeslagen is dus wij kunnen doorvaren naar Marjorie Glacier  helemaal links in het puntje van de Y. Marjorie is de grootse en mooiste gletsjers dus we zijn reuze benieuwd. Het wolkendek breekt open en de zon begint uitbundig te schijnen. Zo varen we nog 2 uur door en dan............

De wolken zijn verdwenen, er is een strak blauwe lucht , de zon schijnt volop en terwijl we voor op de boeg staan zien we haar.........onbeschrijfelijke mooi....

MARJORIE GLACIER !

WAUW !! Wat een muur van ijs. Zelfs de cru van het schip is op het dek om foto's te nemen. Dit is , naar hun zeggen, de meest helderste dag van het hele Alaska cruise seizoen 2015 !   ( ha, ik zei vanochtend toch..DIT WORDT EEN HELE MOOIE DAG ! )

De kapitein brengt het schip heeeeeeel langzaam zo dichtbij mogelijk. Het is oorverdovend stil... Iedereen , maar dan ook iedereen is onder de indruk. We horen het kraken van het ijs en dan plots een donderklap ( vergelijk het maar met een onweersklap )  en een behoorlijk groot stuk ijs breekt van de wand af zo het water in. Het is betoverend mooi en ik zeg al uren geen woord, zo overdonderd ben ik van dit natuurschoon. Het is alsof ik mij in een ansichtkaart bevindt. De hele boeg staat vol en er is geroesemoes maar ik hoor niets, ik kijk in trans naar een ongelooflijke muur van meters en meters dik ijs. Als je op het schip staat zou je het helemaal niet zeggen maar die muur ijs is 2x zo hoog als het schip en die heeft 10 verdiepingen ! Opeens ziet Sjaak en schot ijs met zeehonden erop . Zo schattig die koppies en je vraagt je af, Wie kijk nou naar wie? . Dan komen de obers op dek met dienbladen vol erwtensoep. Een traditie hier op het schip en het is best grappig om de gezichten van die Amerikanen te zien als ze naar die groene smurrie kijken. Het is 11 uur in de ochtend maar het smaakt PRIMA !  Ik heb nog nooit erwtensoep gegeten met zo'n achtergrond !

Ik kan nog wel 100 pagina's vol schrijven over hoe prachtig en adembenemend het hier is maar ik hoop dat de foto's dat een beetje voor mij doen. De gletsjer heeft mij ontroerd, zelfs tot tranen geroerd  en kippenvel bezorgt . NEE dat was niet van de kou. Het heeft ons/mij wederom verteld hoe zuinig we op deze mooie aarde moeten zijn zodat strakjes ons nageslacht er ook van kan en mag genieten. Mocht je ooit de kans krijgen om dit met je eigen ogen te aanschouwen laat hem dan niet liggen maar grijp hem met beide handen aan !!!

Uiteindelijk varen we weer weg omdat er nou eenmaal een eind aan een dag komt. Morgen meren we om half 10 aan in Ketchikan waar we weer van bord gaan. Voor nu is het tijd om te gaan dineren.

......... en er werd nog lang nagepraat over die machtige Glacier Bay deze avond.....